Cheetah's
Op onze school is er structureel aandacht voor leerlingen die bovengemiddeld scoren en meer aankunnen dan de reguliere leerstof. Binnen de methodes is extra oefenstof aangegeven die deze leerlingen kunnen maken. Kinderen die nog meer uitdaging en verdieping nodig hebben krijgen één les in de week in de zogenaamde Cheetahgroep.
De naam voor de groep is ontleend aan het boek: Ben jij een cheetah? Een spiegelverhaal om met kinderen in gesprek te gaan over uitdagingen waar zij tegenaan kunnen lopen zoals anders zijn, faalangst, doorzetten bij moeilijkheden etc.
De verdiepende en verrijkende opdrachten die de kinderen in de cheetahgroep doen hebben als doel om de leerlingen onderzoekend te laten leren. Nieuwsgierigheid en leergierigheid staan centraal. Ook worden kinderen extra uitgedaagd om kritisch te kijken naar hun eigen manier van leren. We geven expliciet aandacht aan “leren leren”, plannen, organiseren, omgaan met tegenslag en frustraties, doorzetten als het moeilijk wordt en samenwerken. Indien mogelijk werken de kinderen aan thema’s die ook in hun eigen klas aan de orde komen waardoor ook terugkoppeling naar de groep mogelijk is.
Iedere week is er tijd om samen met deze groep leerlingen onder leiding van een gespecialiseerde leerkracht aan de slag te gaan.