Tekstgrootte
Kinderen leren de hele dag door, binnen en buiten de school. Kinderen raken verwonderd over een onderwerp, of worden nieuwsgierig en willen graag een antwoord op een vraag. Op onze school hanteren we verschillende didactische werkvormen. Soms moeten leerlingen alleen werken, soms samen. Soms in het klaslokaal, soms daarbuiten.
Op basisschool Gevers Deynoot werken we met het zogenaamde leerstofjaarklassen systeem. Dit houdt in dat kinderen van dezelfde leeftijd in principe hetzelfde leerstofaanbod krijgen, dus bij elkaar in de groep zitten (gemiddeld zo’n 26 leerlingen). Leerkrachten geven op verschillende niveaus instructie en houden daarbij rekening met de verschillen tussen leerlingen onderling.
De leerkracht observeert, stuurt en ondersteunt, al dan niet samen met de onderwijsassistent. Leerlingen worden zoveel mogelijk aangesproken op hun eigen capaciteiten en talent. We vinden het leerproces belangrijker dan het product. Een les wordt regelmatig afgesloten met een evaluatiemoment.
Alle lessen vormen onderdeel van een groter geheel; de leerlijn. We zijn er van bewust dat iedere leerling uniek is en dus niet in gelijke mate ontwikkeld. Door de onderwijsbehoefte van iedere leerling in kaart te brengen en daar goed af te stemmen is het mogelijk om een gepast leerstof aanbod te bieden voor iedere leerling. De leerkracht observeert dagelijks, maar houdt ook gerichte gesprekken met alle leerlingen, zodat duidelijk wordt wat er nodig is om tot leren te komen.
Op de Gevers vinden we het belangrijk dat leerlingen vroeg leren omgaan met uitgestelde aandacht. Soms kun je niet direct met een vraag bij de juf of meester terecht. Om dit in te oefenen gebruiken we verschillende middelen, zoals het stilteteken, stoplicht en kleurenblokjes.
Onderwijs wordt betekenisvoller wanneer kinderen binnen een thema werken. Veel lessen op onze school vormen dan ook onderdeel van een breder thema.
Veel lessen zijn gericht op het inoefenen van de basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen en lezen. We besteden op onze school ook structureel expliciet aandacht aan andere vormingsgebieden zoals; creatieve vorming, muziek, natuurlessen en techniek.