Pagina instellingen

Tekstgrootte

Inloggen Social Schools
  • Onze school
    • Visie
    • Team
    • Schoolgids/Jaarplan
    • Inspectie
    • Scholen op de kaart
    • PCSV
  • Onderwijs
    • Identiteit
    • Basispoort
    • De Vreedzame School
    • Aanbod
    • Kwaliteitsbeleid
    • Cheetah groep
    • Passend Onderwijs
    • Actief Burgerschap en Sociale Integratie
    • Onderwijs en digitalisering
  • Actueel
    • Nieuws
    • Agenda
    • Vacatures
  • Opvang
    • Tussenschoolse opvang
    • Buitenschoolse opvang
  • Ouders
    • Ouderportaal
    • Oudercommissie en groepsouders
    • Medezeggenschapsraad
    • Informatieverstrekking
    • Oudertevredenheid
    • Sociale Veiligheid
  • Praktisch
    • Schooltijden
    • Vakanties en vrije dagen
    • Ziekmelden
    • Leerplicht, verlof en verzuim
    • Luizencontrole
    • Protocollen
    • Downloads
    • GGD/Centrum Jeugd en Gezin
  • Aanmelden
    • Kennismakingsgesprek en rondleiding
    • Inschrijven nieuwe leerling
    • Stichting PCSV
  • Contact
    • Contactgegevens
    • Contactformulier
Protestant Christelijk
De Vreedzame School
Identiteit
Kwaliteit

  • Identiteit
  • Basispoort
  • De Vreedzame School
  • Aanbod
  • Kwaliteitsbeleid
  • Cheetah groep
  • Passend Onderwijs
  • Actief Burgerschap en Sociale Integratie
  • Onderwijs en digitalisering

Onderwijs

Op basisschool Gevers Deynoot werken we met het zogenaamde leerstofjaarklassen systeem. Dit houdt in dat kinderen  van dezelfde leeftijd in principe hetzelfde leerstofaanbod krijgen, dus bij elkaar in de groep zitten (met ca. 30 leerlingen). De methodes die we hanteren zorgen ervoor dat leerkrachten kunnen differentiëren in drie niveaus. 

Leerlingen van basisscholen moeten minimaal 7.520 uur les krijgen over 8 schooljaren; ten minste 3.520 uur les in de onderbouw, en 3.760 uur les in de bovenbouw. Lesverdeling bij basisschool Gevers Deynoot:

Onderwijs basisschool

De lessen

Op onze school gebruiken we verschillende didactische werkvormen en modellen. De leerkrachten geven klassikale interactieve instructie met behulp van het directe instructie model, maar zorgen ook voor voldoende differentiatie door verlengde- en verkorte instructie. 

Leerlingen worden vanaf de jongste groep vertrouwd gemaakt met uitgestelde aandacht en zelfstandig werken. Leerlingen van groep 3 t/m groep 8 werken met het uitgestelde aandacht blokje en het ‘stoplicht’.  Vanaf het voorjaar gaan de kleuters in groep 2 ook oefenen met het blokje ter voorbereiding op groep 3. 

Belangrijk is dat kinderen goed leren luisteren naar een opdracht of instructie, zodat ze daarna zelfstandig de opdracht kunnen uitvoeren. De leerkracht observeert, stuurt en ondersteunt waar nodig. Op deze manier is het mogelijk dat de leerlingen worden aangesproken op hun eigen capaciteiten en talenten. Zelfstandigheid en presentatie zijn belangrijke onderdelen van de lessen in midden - en bovenbouw. We proberen daadwerkelijk gestalte te geven aan het zelfstandig werken van de leerlingen. 

cooperatief leren blokje

Structuur in de tijd

De Timetimer wordt gebruikt in de groepen 3 t/m 8. Met de Time Timer of de digibord variant maak je eenvoudig inzichtelijk hoeveel tijd er nog is om bijvoorbeeld een bepaalde taak uit te voeren. De rode schijf van de Time Timer laat zien hoelang iets nog duurt of mag duren. Leerlingen hebben hierdoor meer grip op de werktijd. Dit bevordert de zelfstandigheid. In de onderbouw werken we met een variant hiervan, de kleurenklok. De wijzerplaat van de kleurenklok is ingedeeld in vaste tijdsblokken met een vaste kleur. Zo staat geel bijvoorbeeld voor 20 minuten en lichtblauw voor 10 minuten. De klok heeft nog maar 1 wijzer.

Stemniveaus 

Op de Gevers Deynoot maken we gebruik van de stemniveaus. De zes stemniveaus geven heel duidelijk aan welk stemniveau er op welk moment gebruikt mag worden. In alle groepen worden deze niveaus aangeleerd en toegepast. 

Stilteteken

Het stilteteken gebruiken we in alle groepen. Het stilteteken is een ideale manier om aan je groep (op een positieve) manier de aandacht te vragen. Uiteindelijk neemt de hele groep dit teken over en kan jij als leerkracht direct starten.
 

Snel naar

Leerling aanmelden

Nieuwsbrief

Schoolgids

Onze school Visie Team Schoolgids/Jaarplan Inspectie Scholen op de kaart PCSV
Onderwijs Identiteit Basispoort De Vreedzame School Aanbod Kwaliteitsbeleid Cheetah groep Passend Onderwijs Actief Burgerschap en Sociale Integratie Onderwijs en digitalisering
Actueel Nieuws Agenda Vacatures
Opvang Tussenschoolse opvang Buitenschoolse opvang
Ouders Ouderportaal Oudercommissie en groepsouders Medezeggenschapsraad Informatieverstrekking Oudertevredenheid Sociale Veiligheid
Praktisch Schooltijden Vakanties en vrije dagen Ziekmelden Leerplicht, verlof en verzuim Luizencontrole Protocollen Downloads GGD/Centrum Jeugd en Gezin
Aanmelden Kennismakingsgesprek en rondleiding Inschrijven nieuwe leerling Stichting PCSV
Contact Contactgegevens Contactformulier
  • Cookie instellingen

Powered by Social Schools