Onderwijs

Er zijn veel verschillende manieren om te onderwijzen. Basisschool Gevers Deynoot heeft voor de volgende manieren gekozen.

Vreedzaam

Eén van de uitgangspunten van onze school is dat kinderen met plezier naar school horen te gaan en zich veilig voelen in en buiten de klas. Voor een goede sfeer zijn er schoolregels nodig en maken we afspraken met de kinderen. Door het aanleren van waarden leren we de kinderen respectvol omgaan met elkaar, met de leerkrachten en iedereen binnen en buiten de school. Gedraag je zoals jij wilt dat anderen met jou omgaan, heb respect voor elkaar, voor een andere mening, maar ook voor de spullen van een ander. Iedereen is anders, maar niet meer of minder. Dit alles komt samen in ons motto:

"Ieder uniek, niemand volmaakt = samen compleet"

Toch kan het gebeuren dat er net teveel wordt geplaagd, een vervelende grap wordt gemaakt of dat een leerling zich onbegrepen voelt door zijn klasgenootjes. Om kinderen handvatten aan te reiken hoe hiermee om te gaan werken we vanuit de principes van ‘Vreedzaam’. Via deze methodiek leren de leerlingen van de groepen 1 t/m 8;  

  • Op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan
  • Op een democratische manier met elkaar beslissingen te nemen  
  • Constructief conflicten op te lossen 
  • Verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en voor de gemeenschap 
  • Open te staan voor verschillen tussen mensen. 
  • Zo creëren we samen een positief sociaal en moreel klimaat. 

Mocht u thuis merken, dat uw kind zich niet veilig voelt door het gedrag van andere kinderen op school, neem dan zo snel mogelijk contact op met de leerkracht om dit te bespreken.  

Interne vertrouwenspersoon:
Marjolijn Schroot

Anti-pestcoördinator:
Saskia Delfos

Aanbod

Kinderen leren de hele dag door, binnen en buiten de school. Kinderen raken verwonderd over een onderwerp, of worden nieuwsgierig en willen graag een antwoord op een vraag. Op onze school hanteren we het EDI-model. Soms moeten leerlingen alleen werken, soms samen. Soms in het klaslokaal, soms daarbuiten.  

Op basisschool Gevers Deynoot werken we met het zogenaamde leerstofjaarklassen systeem. Dit houdt in dat kinderen  van dezelfde leeftijd in principe hetzelfde leerstofaanbod krijgen, dus bij elkaar in de groep zitten. Leerkrachten geven op verschillende niveaus instructie en houden daarbij rekening met de verschillen tussen leerlingen onderling.  

De lessen 

De leerkracht observeert, stuurt en ondersteunt, al dan niet samen met de onderwijsassistent. Leerlingen worden zoveel mogelijk aangesproken op hun eigen capaciteiten en talent. We vinden het leerproces belangrijker dan het product. Een les wordt regelmatig afgesloten met een evaluatiemoment.  

Alle lessen vormen onderdeel van een groter geheel; de leerlijn. We zijn er van bewust dat iedere leerling uniek is en dus niet in gelijke mate ontwikkeld. Door de onderwijsbehoefte van iedere leerling in kaart te brengen en daar goed af te stemmen is het mogelijk om een gepast leerstof aanbod te bieden voor iedere leerling. De leerkracht observeert dagelijks, maar houdt ook gerichte gesprekken met alle leerlingen, zodat duidelijk wordt wat er nodig is om tot leren te komen.

Onderwijs wordt betekenisvoller wanneer kinderen binnen een thema werken. Veel lessen op onze school vormen dan ook onderdeel van een breder thema.  

Veel lessen zijn gericht op het inoefenen van de basisvaardigheden op het gebied van taal, rekenen en lezen. We besteden op onze school ook structureel expliciet aandacht aan andere vormingsgebieden zoals; creatieve vorming, muziek, natuurlessen en techniek. 

Kwaliteitsbeleid

We streven kwaliteit na en we zorgen ervoor, dat de kwaliteit op peil blijft: we beoordelen de doelen systematisch en cyclisch en op basis van de bevindingen verbeteren of borgen we onze kwaliteit. We streven ernaar, dat de leerkrachten competenties ontwikkelen die gerelateerd zijn aan de beleidsterreinen die we belangrijk vinden. Daardoor borgen we dat de schoolontwikkeling en de ontwikkeling van onze  medewerkers parallel verloopt. Zie verder het schoolplan 2023-2026 welke ter inzage is op school. 

Er wordt ook gekeken naar de uitstroom van leerlingen (deze zijn terug te vinden in de schoolgids). Uiteraard geeft dit wel een beeld van de school, maar de uitstroom van leerlingen kan niet gezien worden als een maatstaf voor goed onderwijs.  

Op de Gevers worden leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften t/m groep 8 in kaart gebracht. Deze leerlingen proberen wij in overleg met de ouders de begeleiding te geven die passend is. Ons verwijzingspercentage ligt laag. Wanneer het welbevinden van een leerling in het geding is en/of de ontwikkeling van een leerling stagneert en we niet verder kunnen aansluiten bij wat een leerling echt nodig heeft, dan gaan we met de ouders praten over de mogelijkheden van een andere basisschool of het Speciaal (Basis) Onderwijs die dit mogelijk wel kan.

Procedure overgang naar VO

Na 8 jaar verlaat uw kind onze school en kiest u samen met uw kind en ons een nieuwe school binnen het Voortgezet Onderwijs. We vinden het van belang dat we de voortgang van uw kind nauwlettend volgen en de resultaten regelmatig met u bespreken. Eind groep 7 bespreken we met u en uw kind een zogenaamd kijkadvies. We vertellen dan op basis van de resultaten van de afgelopen twee jaar en de werkhouding van uw kind welk type onderwijs na groep 8 het meest waarschijnlijk is. Halverwege groep 8 volgt het definitieve advies en meldt u uw kind aan op een school, passend bij het onderwijstype dat wordt geadviseerd. We vinden het belangrijk om hierbij kansrijk te adviseren en baseren het advies mede op de resultaten van de kernvakken (Taal, rekenen, lezen), de werkhouding en algemene ontwikkeling. Het advies wordt opgesteld door de leerkrachten van groep 7 en 8, de intern begeleider en directie van de school.   

Cheetah's 

Op onze school is er structureel aandacht voor leerlingen die bovengemiddeld scoren en meer aankunnen dan de reguliere leerstof. Binnen de methodes is extra oefenstof aangegeven die deze leerlingen kunnen maken. Kinderen die nog meer uitdaging en verdieping nodig hebben krijgen één les in de week in de zogenaamde Cheetahgroep.

De naam voor de groep is ontleend aan het boek: Ben jij een cheetah? Een spiegelverhaal om met kinderen in gesprek te gaan over uitdagingen waar zij tegenaan kunnen lopen zoals anders zijn, faalangst, doorzetten bij moeilijkheden etc.

De verdiepende en verrijkende opdrachten die de kinderen in de cheetahgroep doen hebben als doel om de leerlingen onderzoekend te laten leren. Nieuwsgierigheid en leergierigheid staan centraal. Ook worden kinderen extra uitgedaagd om kritisch te kijken naar hun eigen manier van leren. We geven expliciet aandacht aan “leren leren”, plannen, organiseren, omgaan met tegenslag en frustraties, doorzetten als het moeilijk wordt en samenwerken. Indien mogelijk werken de kinderen aan thema’s die ook in hun eigen klas aan de orde komen waardoor ook terugkoppeling naar de groep mogelijk is.

Iedere week is er tijd om samen met deze groep leerlingen onder leiding van een gespecialiseerde leerkracht aan de slag te gaan.

Passend Onderwijs

Ieder kind heeft recht op passend onderwijs. Dat is vastgelegd in de wet passend onderwijs die op 1 augustus 2014 van kracht werd. Hierbij gaan we er als school van uit dat we bij elk kind goed kijken wat het nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen. Dat geldt voor kinderen met bijzondere talenten én voor kinderen die om andere redenen iets extra’s nodig hebben. De leerkracht is de eerst verantwoordelijke voor goed onderwijs. Het team en in het bijzonder de interne begeleider, ondersteunen daarbij. De directeur van de school is eindverantwoordelijk. Passend onderwijs legt de zorgplicht bij de school. Dat betekent dat wij er voor verantwoordelijk zijn om alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben een goede onderwijsplek te bieden. Daarvoor werken reguliere en speciale scholen in de regio Leiden samen in het samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs, kortweg PPO. PPO Leiden

Zorgplicht

Ouders melden hun kind schriftelijk aan bij de school van hun keuze. Verwachten ze dat hun kind extra ondersteuning nodig heeft, dan geven ze dit meteen aan. Ook als ouders hun kind bij meerdere scholen hebben aangemeld, moeten ze dit bij de aanmelding aangeven. In dat geval krijgt de school van eerste voorkeur de zorgplicht. Dat betekent dat die school de taak heeft om het kind een passende onderwijsplek te bieden.

Samenwerkingsverbanden PPO regio Leiden

De scholen in het samenwerkingsverband hebben afspraken gemaakt over onder andere de begeleiding en ondersteuning die alle scholen in de regio kunnen bieden en over welke leerlingen een plek kunnen krijgen in het speciaal onderwijs. Ook hebben we afspraken gemaakt met de gemeenten in de regio Leiden over de inzet en afstemming met jeugdzorg. De adviseurs en onderwijsspecialisten van het samenwerkingsverband PPO zijn beschikbaar voor vraagverheldering en ondersteuning bij de zoektocht met ouders naar de best passende ondersteuning voor hun kind. Zij sluiten aan bij het ondersteuningsteam op school als er met ouders wordt gekeken naar wat hun kind nodig heeft.

Complexe vragen

Bij complexe vragen of als een kind ‘tussen wal en schip’ dreigt te vallen kunnen ouders of de school contact op nemen met PPO regio Leiden. Daar werken deskundigen die de wegen kennen en zoeken naar de beste oplossing. De deskundigen van PPO komen naar het ondersteuningsteam op school toe waar met ouders en de school naar oplossingen wordt gezocht. We gaan daarbij uit van: ‘Doen wat nodig is en ondersteuning op maat’. Andere betrokken partijen zijn de experts van de Ambulante Educatieve Dienst (AED) en Centra voor Jeugd en Gezin.

"Wij kunnen op de Gevers steeds beter leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften tot en met groep 8 begeleiden. Ons verwijzingspercentage ligt laag."

Als de basisschool, ondanks de ingezette ondersteuning, geen passend onderwijs meer kan bieden wordt in overleg met ouders en het samenwerkingsverband gezocht naar andere mogelijkheden.

Meer informatie

Meer informatie kunt u lezen in onze schoolgids of u kunt contact opnemen met onze interne begeleider. Ook verwijzen we u naar de website van het samenwerkingsverbandwww.pporegioleiden.nl. Via de Kennisbank op de site van PPO vindt u allerlei links naar de (speciale) scholen die aangesloten zijn bij het samenwerkingsverband.

Burgerschap

Een van de kernwaarden van Gevers Deynoot is ‘sociale verbondenheid en gemeenschapszin’. De lessen Burgerschap en Sociale Integratie geven hier vorm aan. Onze leerlingen worden hiermee begeleid in het uitgroeien tot betrokken burgers die een bijdrage kunnen en willen leveren aan een betere wereld. 

Als Vreedzame school bieden we een compleet programma, zodat leerlingen oefenen in hun eigen sociale competenties en leren hoe je al jong vorm kunt geven aan democratisch burgerschap. Leerlingen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen, maar voelen zich ook verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap en staan open voor de verschillen tussen mensen.  

Als school hebben we een aantal jaarlijkse of groepsgebonden activiteiten die daartoe bijdragen. Hieronder leest u een greep uit deze activiteiten.

  • Gastlessen
  • Contact met Huize Bijdorp  
  • Deelname aan de Avond4daagse Voorschoten 
  • Deelname aan verschillende goede doelen acties  
  • Een leerlingenraad met deelname van leerlingen uit groep 5 t/m 8. 
  • Jaarlijks bezoek aan musea en culturele voorstellingen 
  • Groep 6 neemt deel aan het “Het Bewaarde land”. 
  • Bezoek aan middelbare scholen. 
  • Lessen Vreedzame school.
ICT

Op onze school wordt gebruik gemaakt van moderne middelen om ons onderwijs vorm te geven. In alle groepen zijn moderne devices aanwezig, zoals tablets en Chromebooks. Kinderen oefenen, zoeken op en verwerken leerstof middels deze apparaten.  

We werken vanuit het principe van Blended learning. Dat wil zeggen dat we alle leerlingen deels digitaal en deels op papier laten werken. We willen graag het beste van beide (digitaal en analoog) combineren en hebben hier een passende werkwijze in gevonden in iedere groep.   

Onze lessen worden rijker en aantrekkelijker omdat er gebruik wordt gemaakt van interactieve mogelijkheden die ICT middelen bieden. Ieder lokaal beschikt dan ook over een modern digibord. Leerlingen leren op verantwoorde wijze informatie op te zoeken op internet en dit toe te passen in hun eigen werk.   

Kinderen worden op school ook mediawijs gemaakt door aandacht te besteden aan de mogelijkheden en valkuilen rondom sociale media. In de week van de mediawijsheid krijgen kinderen hier les over. Daarnaast worden er in de bovenbouw afspraken gemaakt over de do’s en dont’s in een appgroep.