Tekstgrootte
Overal waar mensen samenwerken, kan iets fout lopen. Ook op een school. Scholen zijn verplicht een klachtenregeling te hebben. Als school voelen wij ons verantwoordelijk voor het realiseren van een veilige school met een prettig pedagogisch klimaat. De PCSV ziet een klacht als een kans om de organisatie te verbeteren of om duidelijk te maken waar onze grenzen liggen. Daarom zullen we in eerste instantie dit intern proberen op te lossen. Mochten er ondanks onze inspanningen toch zaken anders gaan dan u verwacht had, dan kunt u ons hierop aanspreken.
In de klachtenregeling wordt onderscheid gemaakt tussen klachten over machtsmisbruik en overige klachten. Onder machtsmisbruik verstaan wij seksuele intimidatie, discriminatie, agressie, geweld en pesten. De overige klachten kunnen bijvoorbeeld gaan over begeleiding van leerlingen, toepassing van strafmaatregelen, beoordeling van leerlingen, de schoolorganisatie. Voor deze klachten gaan we er vanuit dat u met overige klachten in eerste instantie naar de betrokkene gaat, bijvoorbeeld de leerkracht. Komt u er samen niet uit, dan kunt u bij de directie van de school terecht. Bent u daarna nog niet tevreden dan kunt u het schoolbestuur inlichten dat samen met u naar een oplossing zal zoeken.
Mocht er sprake zijn van ernstige klachten over een vorm van machtsmisbruik ten opzichte van een leerling, dan kunt u een beroep doen op de (interne) contactpersoon, de externe vertrouwenspersoon of een officiële klacht indienen bij de klachtencommissie.
Op onze school zijn er 2 contactpersonen benoemd. De contactpersonen Sanna de Wit en Corinne Snoeker. Bij hen kunt u altijd terecht om, vertrouwelijk, een geval van (vermeend) machtsmisbruik te bespreken. Zij zullen naar uw verhaal luisteren en bespreken welke stappen ondernomen zouden kunnen worden.
De contactpersoon kan u doorverwijzen naar de externe vertrouwenspersoon van de school, aangesteld door ons schoolbestuur en werkzaam voor alle basisscholen die onder dit bestuur vallen. De externe vertrouwenspersoon is er om met u verder over de klacht te praten en u te ondersteunen bij eventuele verdere stappen. De externe vertrouwenspersoon is onafhankelijk. Ook de gesprekken met deze persoon zijn strikt vertrouwelijk.
Als het nodig mocht zijn, wordt de klacht officieel ingediend bij de klachtencommissie. De klachtencommissie onderzoekt dan de klacht en adviseert het bestuur van de school over de te nemen maatregelen. Het bevoegd gezag beslist wat ze met het advies doet en laat dat alle partijen weten.
De externe vertrouwenspersoon voor onze school is te bereiken via de GGD Hollands Midden: Secretariaat PZJ, telefoon 088 308 3342, e-mail: externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl.
De PCSV heeft zich aangesloten bij een Landelijke Klachtencommissie.
Landelijke klachtencommissie Protestants Christelijk Onderwijs
Postbus 82324, 2508 EH Den Haag
Tel: 070 - 3861697
Het secretariaat van de klachtencommissie (Mw. mr. A.C. Melis-Gröllers, Mw. mr. H.M. Vos, Mw. J.L Rijsdijk-Koornaar) is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.30 tot 15.00 uur.
De totale PCSV-klachtenregeling - compleet met een klachtenformulier - staat in het Personeelsbeleidsplan beschreven en dat ligt ter inzage op school. Ook is verdere informatie te vinden op: www.gcbo.nl (geschillen Commissie bijzonder Onderwijs)